Een virtual assistant is een ondernemer die taken uit de handen neemt van andere zzp’ers. Hierbij kan gedacht worden aan werkzaamheden, zoals email- en social mediabeheer, administratie en nog veel meer! Als virtual assistant haal je zelf opdrachtgevers binnen en kun je werken vanaf waar je wil en wanneer je wil! Dit is dus de perfecte baan als jij de baas over jezelf wilt zijn en lekker flexibel te werk wilt gaan!
Hoe word ik virtual assistant?
Om een virtual assistant te worden is het handig om te starten met een opleiding, want zonder kennis kom je niet verder. Een voorbeeld van een VA opleiding die wordt aangeboden is de “VA intensive”. Dit is een zes maanden traject waarin je alle ins en outs leert over het binnenhalen van goed betaalde opdrachtgevers. Het doel van zulke opleidingen is dan ook dat je uiteindelijk weet hoe je strategisch te werk gaat en een echte expert wordt. Dit klinkt toch geweldig?
Praktische zaken die je moet regelen als virtual assistant
Wanneer je aan de slag gaat als virtual assistant wordt je gezien als ZZP’er (zelfstandige zonder personeel). Daarom is het belangrijk om je eerst in te schrijven bij de KVK en te kiezen voor de rechtsvorm “eenmanszaak”. Daarnaast is het ook handig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, omdat je werkt zonder werknemers in loondienst kan niemand even voor je invallen wanneer je ziek bent. Met deze verzekering krijg je gewoon doorbetaald als je door bepaalde omstandigheden niet kunt werken.
Ik hoop dat je deze blog nuttig vond en nu een helder beeld hebt over wat een virtual assistant precies is. En hoe je zelf aan de slag kunt gaan als VA-ondernemer! Wil jij meer informatie hebben over deze baan? Bekijk dan de website voor meer blogs!