Wil jij graag een onderneming starten, maar zie jij de bomen door het bos niet meer en weet jij niet hoe je precies moet beginnen? Maak je geen zorgen! Wij leggen jou in deze blog stapsgewijs uit hoe je overzichtelijk kan starten. Lees verder en hierna kun jij gelijk aan de slag!
Ondernemingsplan
Er gaat bijna niks zonder een plan. Dit geldt dan uiteraard ook voor een onderneming. Het is wel een enorme tijdsinvestering, maar uiteindelijk is dat het zeker waard, want hierdoor heb je een overzichtelijke weergaven van wat je van de potentiele markt kan verwachten en hoe jij kan inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Daarom gaan we in de volgende paragrafen uitleggen wat zo’n ondernemingsplan nou inhoudt
Analyse van jezelf
Misschien denk je nu: wat heeft mijn onderneming met mijzelf te maken? Het antwoord hierop is: alles! Achter elke onderneming schuilt een persoon daarom is het belangrijk om je eigen kwaliteiten en minder sterke punten in kaart te brengen. Ook kun je op diverse sites een onderneming test doen om te kijken hoe ondernemend jij nou eigenlijk bent. Natuurlijk is dit slechts een indicatie, dus daarom moet je het niet al te serieus nemen wanneer je een lage score krijgt. Het doel van de analyse van jezelf is om de goede punten die jij hebt te laten uitblinken in jouw bedrijf. En eventuele verbeteringen brengen in jouw zwakke punten.
Missie en visie
De missie en visie is eigenlijk de basis van jouw bedrijf. Missie betekent: wat wil ik nu voor mijn klanten doen. En visie betekent: wat wil ik over een paar jaar bereikt hebben. Het is eigenlijk best simpel om dit formuleren eerst zet je aantal doelstellingen in een tabel. De één bestaat uit korte termijn doelstellingen (missie) en lange termijn doelstellingen (visie). Vervolgens tover je dit om in een kort verhaaltje en je hebt een missie en visie! Daarna kun je aan de slag met doelgroep, concurrentie, marktonderzoek etc.