Ben jij toe aan een nieuwe strategie voor jouw bedrijf? Dan is het handig om een marketingplan op te stellen. Hiermee breng je namelijk stapsgewijs jouw doelstellingen in kaart en de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Zo kun je goed voorbereid de markt instappen!
Doelen opstellen
Als allereerst stel je uiteraard realistische doelen op, want anders kan je onderneming natuurlijk niet draaien. Hierbij stel jij jezelf de vragen: wat wil ik bereiken, hoe ga ik dit bereiken en wat heb ik nodig om dit verwezenlijken. Vervolgens ga je de doelen SMART formuleren. Dit is een methode waarmee je heel specifiek kunt weergeven wat en wanneer je iets bereikt wilt hebben. De afkorting staat namelijk voor: specifiek,meetbaar,acceptabel,realistisch en tijdsgebonden. Als je hier klaar mee bent kan je aan de slag met de volgende stap!
SWOT-analyse
Nu start je met een interne analyse van je bedrijf dit wordt ook de wel SWOT-analyse genoemd. Hiermee breng jij je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart, zodat je meer inzicht hebt waar eventueel verbeteringen of zelf aanpassingen kunnen worden aangebracht. Als dit voltooid is leg je de sterktes naast de kansen en de zwaktes naast de bedreigingen in een zogeheten confrontatiemix. Zo leer jij je bedrijf beter kennen en kun je beter inspelen op de markt.
Externe analyse
Als er een interne analyse gemaakt moet worden dan is het wel vanzelfsprekend dat dit ook moet voor de buitenwereld. In de externe analyse neem je factoren mee waar je geen controle over hebt en natuurlijk kijk je ook waar je concurrenten mee bezig zijn, zodat je eventueel kunt kijken wat jij ook kunt toepassen voor jouw bedrijf.
Dit waren de belangrijkste stappen van een marketingplan in een notendop. Natuurlijk zijn er nog meer stappen die moet nemen, zoals het onderzoeken van je doelgroep, maar dit is wel echt de basis!