Hoe bereik ik mijn doelgroep

Ben jij net gestart met je bedrijf of heb je al een aantal jaar een onderneming? Maar weet jij nou gewoon niet hoe jij je doelgroep moet bereiken of lukt dit net niet goed genoeg! Niet getreurd. Wij helpen jou uit de brand! Nadat je de tips in de blog hebt gelezen kun je gelijk van start!

Doe onderzoek naar je klant
Elke strategie begint met een onderzoek. Daarom moet je dit ook doen bij je doelgroep. In een marketingplan of social mediaplan kun je dit eenvoudig doen! Als allereerst segmenteer je je doelgroep(en) op basis van leeftijd, interesses, demografische en geografische criteria. Als is klaar is kun je aan de slag met persona’s opstellen. Dit is een omschrijving van een fictieve klant. Het is hierbij ook handig om een afbeelding van je persona’s toe te voegen, zodat je een beter beeld krijgt.

Keuze kanalen
Social media kan natuurlijk niet ontbreken bij jouw strategie om de doelgroep te bereiken. Hierbij is de keus van kanalen ontzettend belangrijk en het is dan ook zeker niet de bedoeling om alles klakkeloos in te zetten. Waar je hierbij om moet letten is onder andere naar de leeftijden, want jongeren zitten bijvoorbeeld meer op Instagram en TikTok en volwassenen op Facebook en LinkedIn. Ook moet je jezelf de vraag stellen wat voor content jij wilt delen, want als je veel visuele content wilt plaatsen dan is Instagram geschikt, maar wil jij meer zakelijke informatie delen dan is LinkedIn het juiste kanaal. Op deze manier kun je gemakkelijk tot een keuze komen.

Indringende boodschap
Elke boodschap die jij deelt moet een bepaalde doelstelling hebben! Wil jij dat klanten gelijk actie ondernemen of wil jij dat je blog door hen gelezen wordt? De key hierbij is om ALTIJD een call-to-action te plaatsen onderaan jouw bericht! 

Misschien vind je ook leuk...